Klip video, Dr Afifi mohon berundur

IPOH 15 Mei – Dewan Negara Perak mengesahkan menerima surat ‘mohon berundur’ daripada Dr Afifi al-Akiti sebagai Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan, Orang Besar Delapan Negeri Perak.

Dr Afifi merangkap Penasihat Rasmi Sultan Perak dalam hal ehwal Islam mengutuskan surat itu yang bertarikh 15 Mei 2022.

Setiausaha Dewan Negara Perak, Toh Amar Seri Diraja Ayop Hashim, berkata warkah itu memohon perkenan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah untuk berundur daripada menyandang gelaran terbabit.

“Warkah beliau sudah diangkat sembah untuk pertimbangan Sultan Nazrin. Baginda menzahirkan penghargan atas segala khidmat bakti yang diberikan Dr Afifi dalam tempoh menyandang gelaran Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan.

“Baginda juga berkenan menerima permohonan itu (pengunduran) untuk dikuatkuasakan pada 15 Mei 2022,” katanya menerusi satu kenyataan di sini hari ini.

Menerusi warkah yang ditulis, Afifi mengakui pengundurannya adalah disebabkan berkait rapat dengan penularan bahan di media sosial yang dilihat bertujuan mencemarkan namanya sejak dua minggu kebelakangan.

Menurut warkah itu, beliau memilih untuk tidak mengulas atau memberi sebarang jawapan yang boleh mencetuskan berlakunya perdebatan berpanjangan yang tidak memberi sebarang manfaat.

Menurutnya, bahan-bahan yang ditularkan itu kelihatan mempersoal kesesuaian peranannya dengan institusi istana serta mempertikaikan peranannya dengan urusan hal ehwal agama Islam.

“Menginsafi perkara ini yang jika berlarutan dan tidak dibendung akan menjejaskan kemuliaan Raja Pemerintah dan institusi istana, saya mengutus warkah ini untuk menyampaikan hasrat ikhlas mahu berundur diri daripada menyandang gelaran Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan.

“Keputusan ini saya lakukan atas rasa tanggungjawab dan sifat taat setia seorang rakyat kepada sultannya, demi melindungi darjat kemuliaan Sultan Perak agar tidak dicacatkan dan begitu juga untuk mengelak institusi istana daripada dicemari,” tulis Dr Afifi.

Dr Afifi adalah Felo Pusat Pengajian Islam Universiti Oxford, United Kingdom, rakyat Malaysia dan anak Melayu pertama serta satu-satunya ditawarkan jawatan tetap di universiti terkemuka berusia lebih 900 tahun itu sebagai pensyarah pada usia 32 tahun.

Beliau turut dilantik oleh Majlis Raja-Raja sebagai Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Tertinggi Majlis Raja-Raja Hal Ehwal Islam Peringkat Persekutuan bermula 2018, selain turut tersenarai dalam ‘The World’s 500 Most Influential Muslims’, sejak 2010 atas jasa dan sumbangannya.

Baru-baru ini, tular klip video menampilkan visual dari sudut tepi kelibat seorang lelaki yang wajahnya dikatakan mempunyai iras Afifi sedang memakai topi sambil diapit dua wanita yang didakwa dalam sebuah kelab malam.

Related posts

Leave a Comment