Kanada kekalkan pelitup muka

TORONTO: Kanada tidak bercadang menghentikan arahan pemakaian pelitup muka dalam pesawat selepas seorang hakim di Florida bertindak membatalkan undang-undang berkenaan yang sebelum ini dikuatkuasakan Amerika Syarikat (AS).

Menurut jurucakap Menteri Pengangkutan Kanada, pemakaian pelitup muka akan diwajibkan bagi semua syarikat penerbangan Kanada dan ke atas penerbangan yang berlepas dari atau tiba di Kanada.

“Kami mengambil pendekatan berlapis untuk memastikan pelancong selamat, dan pelitup muka kekal sebagai senjata yang sangat berguna untuk melawan Covid-19,” kata jurucakap itu menerusi e-mel.

Kerajaan Persekutuan juga mewajibkan pelancong memakai pelitup muka dan menjejaki kontak rapat selama 14 hari sebaik tiba di Kanada.

Kelmarin, Hakim Daerah Amerika Syarikat, Kathryn Kimball Mizelle membatalkan arahan pemakaian pelitup muka yang diwajibkan sebelum ini ketika menaiki kapal terbang, kereta api dan lain-lain pengangkutan awam.

Jelasnya, arahan itu melebihi kuasa berkanun Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC).

Minggu lalu, Lembaga Sekolah Ottawa memperkenalkan arahan mewajibkan pemakaian pelitup mukanya sendiri selepas wilayah itu membatalkan keperluan berkenaan.

Related posts

Leave a Comment