23 juta kenderaan mudik lebaran

JAKARTA 18 April – Presiden Joko Widodo (Jokowi) meminta penduduk di negara itu untuk pulang ke kampung lebih awal mengikut kesesuaian cuti kerja bagi mengelakkan kesesakan teruk yang bakal berlaku menjelang lebaran tahun ini.

“Saya mengajak masyarakat mudik lebih awal dan tentu saja menyesuaikan jadual libur (cuti) dari tempat pekerjaan,” kata Jokowi dalam satu ucapan di Istana Merdeka, kompleks Istana Kepresidenan malam ini.

Katanya, puncak arus mudik dijangka terjadi pada 28, 29 dan 30 April ini di mana 23 juta kereta dan 17 juta motosikal akan berada di jalan raya sepanjang tempoh mudik lebaran tahun ini.

Menurut beliau, angka hasil kajian Kementerian Perhubungan itu merupakan satu jumlah besar yang akan menyumbang kepada kesesakan teruk.

Katanya, pemerintah telah mengambil beberapa langkah berkaitan aliran trafik dalam tempoh mudik lebaran itu bagi menghadapi situasi kesesakan termasuk mewujudkan laluan sehala.

Pada masa yang sama Jokowi juga mengingatkan orang ramai yang pulang ke kampung untuk terus mematuhi protokol kesihatan termasuk memakai pelitup muka, kerap membasuh tangan dan menjaga penjarakan fizikal.

Related posts

Leave a Comment