Resolusi Muzakarah Pas – Bersatu

RESOLUSI MUZAKARAH PAS BERSATU
28 – 29 JANUARI 2022
25 – 26 JAMADIL AKHIR 1443H

Bahawasanya PAS dan BERSATU, dengan penuh kesungguhan dan iltizam ke arah mewujudkan kestabilan politik dalam negara, telah membuat ketetapan bersama seperti berikut:

1. Mencapai persetujuan atas perkara yang disepakati, iaitu

a. Mendukung ‘prinsip bersama’ di atas nilai integriti, kejujuran, kestabilan, dan perpaduan yang inklusif.

b. Menuju visi dan halatuju bersama’ ke arah mengukuhkan Perikatan Nasional (PN), menolak budaya politik ekstrem, dan menawarkan penyelesaian bagi memulihkan negara.

2. Memperhalusi strategi dan pendekatan bagi mengukuhkan Perpaduan Ummah dan Nasional merentasi platform bukan-politik, berteraskan nilai kepercayaan bersama (mutual trust) dan perkongsian saksama (equal partnership).

3. Melahirkan rasa kesal terhadap percaturan politik segelintir pihak yang menutup pintu perpaduan, menggugat kestabilan politik dan mempertaruhkan nasib rakyat.

4. Mengambil daya usaha untuk melonjakkan sokongan ‘undi penentu’ dalam kalangan pengundi atas pagar dan anak muda, melalui penjenamaan dan mesej jelas yang diterima rakyat.

5. Memperkukuhkan jalinan kerjasama PAS dan BERSATU sebagai ‘satu pasukan’ sehingga peringkat jentera akar umbi.

6. Mempertegaskan sokongan PAS dan BERSATU dalam kerajaan persekutuan adalah bersyarat, perlu dihormati dan dirundingi, di atas nilai integriti, anti-rasuah dan berkebajikan.

7. Menyertai Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor sebagai Perikatan Nasional.

Related posts

Leave a Comment