Ujian pantas hasil negatif palsu?

WASHINGTON: Ujian pantas Covid-19 yang dilakukan di rumah berkemungkinan akan memberikan hasil negatif palsu bagi varian Omicron, yang sangat cepat berubah bentuk, berbanding strain sebelumnya.

Menurut Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat (FDA) semalam, ia sedang bekerjasama dengan Institut Kesihatan Nasional (NIH) untuk mengkaji prestasi kit ujian di rumah, juga dikenali sebagai ujian “antigen”, terhadap sampel pesakit yang mengandungi versi hidup varian Omicron.

“Data awal mencadangkan bahawa ujian antigen mampu mengesan varian Omicron tetapi mungkin mempunyai sensitiviti yang berkurangan,” kata FDA dalam satu kenyataan.

Sensitiviti mengukur sejauh mana kemungkinan ujian mampu mengesan keputusan positif virus.

FDA menyatakan ia akan terus membenarkan penggunaan ujian antigen yang berfungsi dengan mengesan protin permukaan koronavirus dan individu  harus terus menggunakan ujian itu dengan mengikut arahannya.

Contohnya , sesetengah kit ujian pantas menghendaki pengguna mengambil dua ujian pada jarak masa tertentu bagi mengesahkan diri mereka negatif.

Jika seorang individu yang diuji negatif melalui kit ujian pantas tetapi dirasakan berkemungkinan dijangkiti Covid-19, sama ada kerana bergejala atau pendedahan mereka, mereka tetap disyorkan mengambil ujian molekul “piawai emas” seperti PCR.

Ujian seumpama itu mengesan bahan genetik virus tersebut, ia adalah lebih tepat kerana boleh menghasilkan berjuta-juta cetakan RNA virus maka jumlah virus yang kecil sekalipun boleh dikesan.

Related posts

Leave a Comment