Agong tinjau kerja pembersihan

TEMERLOH 27 Dis. – Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini berangkat meninjau Pasukan Bencana Istana Negara melakukan kerja-kerja pembersihan di Balairaya Kampung Serdang di Mentakab, Pahang yang terkesan akibat dilanda banjir besar tiga hari lalu.

Turut berangkat, Pemangku Raja Pahang Tengku Mahkota Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah dan Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah.

Pasukan Bencana Istana Negara yang diketuai Pengarah Operasi, Zahari Yahya bersama 45 sukarelawan yang terdiri daripada pegawai dan kakitangan Istana Negara tiba di Mentakab semalam bagi misi bantuan bencana banjir.

Pasukan Bencana Istana Negara turut menghulurkan sumbangan berbentuk barang keperluan harian kepada penduduk Mentakab yang terjejas akibat banjir.

Penubuhan Pasukan Bencana Istana Negara adalah atas cetusan idea Seri Paduka Baginda dengan tujuan menghulurkan bantuan dan sumbangan kepada mangsa yang telah hilang tempat berteduh dan mengalami kerugian besar akibat kemusnahan harta benda susulan bencana banjir buruk.

Usai meninjau kerja-kerja pembersihan Balairaya Kampung Serdang, Seri Paduka Baginda berkenan meninjau rumah seorang pesara Abdul Razak Ariffin yang terletak berdekatan balai raya tersebut, yang juga terjejas teruk akibat banjir.

Terdahulu, Seri Paduka Baginda berkenan berangkat menziarahi 383  mangsa banjir daripada 146 keluarga yang ditempatkan di Pusat Pemindahan Banjir (PPS) Bukit Cermin, Mentakab.

Pada lawatan ini, Seri Paduka Baginda telah berkenan meluangkan masa hampir sejam bermula pukul 11.15 pagi menyantuni dan beramah mesra bersama mangsa banjir di PPS tersebut.

Related posts

Leave a Comment