Lapan kes Omicron di Australia

SYDNEY: Kes positif Covid-19 akibat varian baharu Omicron di Australia meningkat kepada lapan orang termasuk melibatkan New South Wales (NSW), negeri paling ramai penduduk di Australia.

Kes ketujuh membabitkan seorang individu yang tiba pada 23 November lalu dari Doha, Qatar.

Difahamkan, individu itu tidak pernah berkunjung ke negara selatan Afrika dan dipercayai mungkin dijangkiti virus ketika dalam penerbangan.

Kes kelapan pula melibatkan seorang penumpang pesawat  SQ231 dari Singapura yang tiba di sini pada 28 November dan pernah berada di selatan Afrika.

Individu berkenaan dikuarantin sejurus ketibaan dan pihak berkuasa kesihatan meminta penumpang pesawat sama melakukan ujian PCR serta melakukan pengasingan sehingga mendapat keputusan negatif.

Sementara itu, Menteri Kesihatan NSW, Brad Hazzard, berkata pihak berkuasa kesihatan mengeluarkan arahan supaya kekal waspada sehingga mereka mengetahui lebih lanjut mengenai kebolehjangkitan dan bahaya Omicron.

“Kami tahu virus ini berbahaya dan ia datang dalam beberapa bentuk berbeza, jangan sesekali mengambil mudah perkara ini,” tegasnya.

Bandar terbesar Australia, Sydney pula sudah hampir empat bulan ‘bebas’ daripada pelaksanaan perintah berkurung bagi mengekang penularan varian Delta pada awal Oktober lalu.

Negeri itu secara berperingkat melonggarkan sekatan memandangkan kadar vaksinasi semakin meningkat.

Kerajaan Australia Selatan yang tidak merekodkan kes Omicron berkata pihaknya akan menjalankan ujian saringan Covid-19 bagi pengembara yang tiba dari NSW.

Tasmania pula memaklumkan pada minggu ini pihaknya akan melarang kebanyakan ketibaan dari luar.

Langkah itu bertentangan dengan apa ditentukan kerajaan Persekutuan untuk membenarkan warga Australia yang sudah divaksin ke negeri itu jika menjalani kuarantin di rumah.

Australia juga menangguhkan rancangannya untuk membuka sempadan negara itu selama dua minggu bagi kemasukan migran berkemahiran dan pelajar asing.

Related posts

Leave a Comment