Koridor perjalanan Malaysia Indonesia

PUTRAJAYA 10 Nov. – Malaysia dan Indonesia bersetuju untuk melaksanakan koridor perjalanan di antara kedua-dua negara, pasca Covid-19, kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob.

Persetujuan  itu dicapai dalam perbincangannya dengan Presiden Indonesia, Joko Widodo, pada lawatan sulungnya ke negara itu hari ini.

Beliau berkata Malaysia dan Indonesia juga setuju untuk terus bekerjasama rapat dalam menangani cabaran-cabaran yang timbul akibat pandemik Covid-19, terutamanya dalam bidang kesihatan.

“Alhamdulillah, sekarang ini situasi pandemik Covid-19 bertambah baik di kedua-dua negara. Hari ini, saya dan bapak Presiden mencapai persetujuan supaya Malaysia dan Indonesia dapat melaksanakan koridor perjalanan di antara kedua-dua negara melalui aturan Travel Corridor Arrangement (TCA) atau Vaccinated Travel Lane (VTL),” katanya dalam satu kenyataan.

Cadangannya, sebagai permulaan, inisiatif koridor perjalanan ini akan menghubungkan Kuala Lumpur dan Jakarta melalui jalan udara, kemudian boleh ditambah destinasi-destinasi lain yang telah menunjukkan risiko yang rendah.

Ismail Sabri berkata, koridor perjalanan itu apabila dilaksanakan kelak, akan memberi keutamaan kepada mereka yang sudah lengkap divaksinasi, bagi kategori pengembara untuk tujuan rasmi, perniagaan, perubatan dan kemanusiaan.

Beliau berkata, koridor perjalanan itu juga akan membabitkan pengiktirafan bersama sijil vaksinasi Covid-19 dan standard keputusan ujian saringan Polymerase Chain Reaction (PCR) Covid-19.

Katanya, inisiatif itu bakal memudahkan pergerakan semula rakyat kedua-dua negara.

Perdana Menteri berkata, pembukaan semula sempadan secara kaedah yang selamat adalah penting dalam mengimbangi antara keperluan membuka dan membangunkan semula ekonomi dan menjaga aspek keselamatan dan kawalan kesihatan awam.

“Saya dan Presiden Jokowi berharap inisiatif ini dapat dimuktamadkan dan mula dilaksanakan pada awal 2022,” katanya.

Related posts

Leave a Comment