Bekalan perubatan ke selatan Thailand

BANGKOK 7 Okt. – Kementerian Kesihatan Awam telah menghantar ubat-ubatan dan bekalan perubatan ke empat wilayah di selatan – Songkhla, Narathiwat, Yala dan Pattani berikutan peningkatan kes jangkitan Covid-19.

Jurucakap kerajaan Thanakorn Wangboonkongchana dalam satu kenyataan berkata

penghantaran termasuk satu juta pil Favipiravir, 20,000 Kit Ujian Antigen (ATK), 100 alat bantuan oksigen, 25,000 dos vaksin AstraZeneca dan 100,000 dos Pfizer-BioNTech.

Katanya, Perdana Menteri  Prayuth Chan o-cha menggesa pihak berkuasa kesihatan membendung penularan jangkitan Covid-19 dalam tempoh satu hingga dua bulan berikutan peningkatan kes jangkitan di empat wilayah itu.

Menurut beliau, Perdana Menteri sudah mengarahkan pihak berkuasa kesihatan supaya mengurangkan jumlah pesakit baharu sebanyak 10 peratus setiap minggu.

“Perdana Menteri juga mengarahkan agensi-agensi berkaitan untuk memantau situasi Covid-19 dengan teliti dan meminta masyarakat setempat agar berhati-hati dan sentiasa mematuhi langkah-langkah pencegahan Covid-19,” katanya.

Hari ini Yala merekodkan 740 kes, Songkla 596 kes dan Narathiwat 332.

Sementara itu, Jabatan Kesihatan akan mengedarkan 250,000 ATK kepada pekerja di pasar, sektor makanan dan minuman serta khidmat penghantaran makanan di seluruh negara untuk membendung penularan Covid-19.

Ketua Pengarah Jabatan Kesihatan Dr Suwanchai Wattanayingcharoenchai berkata, ATK percuma akan diedarkan kepada pekerja di pasar, restoran, gerai makanan serta petugas penghantaran makanan yang belum menerima vaksin Covid-19.

“Dengan pelonggaran sekatan dan pembukaan semula perniagaan, pekerja di sektor makanan dan minuman harus mengambil langkah berjaga-jaga tambahan untuk mencegah penularan Covid-19,” katanya.

Dianggarkan sekitar 157,452 ATK akan diedarkan kepada pekerja di pasar, 68,596 (pekerja restoran), 18,876 (gerai makanan) dan 5,076 (penghantar makanan).

Related posts

Leave a Comment