Pemilik premis ada hak beri izin

BERAKAS 26 Sept. – Premis perniagaan mempunyai hak masing-masing untuk tidak membenarkan mana-mana individu yang tidak mempunyai aplikasi BruHealth untuk memasuki premis mereka.

Menteri Kesihatan, Brunei Darussalam Dr. Md. Isham Jaafar berkata, langkah itu adalah untuk memastikan keselamatan premis perniagaan masing-masing dan orang yang berkunjung ke premis tersebut.

Malahan katanya adalah hak sesebuah premis walaupun aplikasi individu tersebut memaparkan kod berwarna hijau,

Menjawab soalan media mengenai individu yang tidak mempunyai aplikasi BruHealth untuk memasuki premis perniagaan, Dr. Md Isham berkata, jika sesebuah premis tidak membenarkan, maka individu itu tidak dibenarkan berbuat demikian.

“Sesebuah premis juga mempunyai hak untuk menentukan jumlah kapasiti yang masuk ke premis mereka untuk menjaga kepentingan masing-masing,” katanya.

Sementara itu, Dr. Md. Isham juga memaklumkan, mulai hari ini, orang ramai, khususnya pasangan yang akan melangsungkan akad nikah, mereka tidak lagi dibenarkan mengadakan majlis itu di rumah persendirian.

“Kebenaran pelaksanaan akad nikah hanya dibenarkan di Pejabat Pendaftaran Perkahwinan, Perceraian, Pembatalan dan Ruju’ Orang-orang Islam di setiap daerah di mana kebenaran berkahwin dikeluarkan,” katanya.

Beliau juga menasihatkan orang ramai untuk tidak keluar rumah tanpa tujuan yang penting dan jika perlu keluar rumah untuk tidak pergi ke tempat-tempat sesak serta mengamalkan penjarakan sosial. 

Related posts

Leave a Comment