103 varian Delta dikesan

PUTRAJAYA 10 Sept. – Dalam tempoh dua minggu mulai 29 Ogos hingga hari ini, sebanyak 103 varian yang membimbangkan (VOC) Delta dikesan melalui dua kajian yang dijalankan.p, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah.

Mutasi itu ditemui melalui kajian berterusan oleh UKM Medical Molecular Biology Institute (UMBI) yang mengenal pasti 44 kes varian baharu virus SARS-CoV-2 dan Tropical Infectious Diseases Research & Education Centre (TIDREC) 59 kes.

Beliau berkata, semuanya varian Delta (B.1.617.2), menjadikan jumlah kumulatif kes yang dijangkiti oleh virus SARS-CoV-2 yang dikategorikan sebagai VOC dan varian yang perlu diperhatikan (VOI) sebanyak 1,324 kes.

“Daripada jumlah yang dikesan itu, sebanyak 1,304 kes VOC, manakala 20 kes VOI.

Sehingga kini, bagi VOC terdapat sebanyak 1,081 kes varian Delta, 209 kes varian Beta dan 14 kes varian Alpha.

“Bagi VOI, terdapat 13 kes varian Theta, empat kes varian Kappa, dan tiga kes varian Eta,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, sebanyak 24 kes daripada 103 varian Delta yang dikesan membabitkan kes masing-masing di Johor dan Kedah; masing-masing 13 kes di Melaka dan Selangor; 10 kes di Kelantan; tujuh di Perak; lima di Terengganu; empat di Kuala Lumpur dan tiga di Negeri Sembilan.

Related posts

Leave a Comment