102 kes baharu di Brunei Darussalam

BANDAR SERI BEGAWAN 2 Sept. – Brunei Darussalam merekodkan satu kematian melibatkan pesakit Covid-19, seorang lelaki tempatan berusia 84 tahun, yang mengalami beberapa masalah kesihatan.

Menteri Kesihatan Dr Md Isham Jaafar berkata, kematian itu bagaimanapun tidak dikategorikan sebagai akibat Covid-19.

Beliau juga memaklumkan sebanyak 102 kes baharu jangkitan Covid-19 dilaporkan menjadikan jumlah keseluruhan 2,960 kes manakala satu kluster baharu dikesan yang membawa kepada 49 kluster aktif.

Kluster 2089 itu merekodkan 36 kes termasuk kes-kes yang sebelum ini dilaporkan tidak diketahui sumber jangkitannya sementara 30 kes lagi dikaitkan dengan tujuh kluster aktif yang sedia ada manakala 65 kes belum diketahui sumber jangkitan.

Sebanyak 91 kes dilaporkan sembuh termasuk 25 kes kategori 1 yang membawa kepada jumlah keseluruhan 1,444 kes.

Sebanyak 1,801 kes aktif direkodkan dan tujuh kes dalam keadaan kritikal di mana enam memerlukan bantuan mesin pernafasan dan satu kes memerlukan bantuan mesin tambahan heart / lung machine (ECMO).

Pada masa yang sama, 29 kes kategori 4 dimasukkan ke Unit Rawatan Intensif untuk  pemantaun rapi.

Sementara itu langkah-langkah pengawalan yang dijadualkan berakhir pada 4 September ini dilanjutkan sehingga 3 Oktober berikutan situasi jangkitan yang belum stabih serta penangguhan  pemberian dos pertama vaksin Covid-19.

Related posts

Leave a Comment