Victoria lapor peningkatan kes

SYDNEY 21 Julai  – Wilayah Victoria, Australia, melaporkan peningkatan tertinggi kes tempatan Covid-19 dalam masa lebih seminggu pada hari ini iaitu hari pertama sekatan pergerakan dilanjutkan bagi membendung penularan varian Delta yang amat mudah berjangkit.

Sebanyak 22 kes tempatan dikesan di Victoria, meningkat daripada sembilan kes sehari sebelumnya. Semua kes baharu  berhubung kait dengan penularan sedia.

Para pegawai Victoria pada Selasa memutuskan untuk melanjutkan arahan tegas supaya duduk di rumah selama lagi tujuh hari sehingga 27 Julai.

Penularan koronavirus terburuk di Australia mengheret Sydney dan Melbourne, ke sekatan pergerakan lebih ketat dengan hampir separuh daripada 25 juta penduduk dikenakan arahan duduk di rumah.

Sydney, bandar paling teruk terjejas, dikenakan sekatan pergerakan selama lima minggu sehingga 30 Julai.

Melbourne, bandar kedua terbesar Australia dan ibu kota wilayah Victoria, menghabiskan sepertiga masa tahun lalu di bawah sekatan ketat sebagai tapak penularan awal negara itu. Sehingga kini, ia melaporkan 31,900 kes Covid-19 dan 915 kematian.

Australia Barat juga sedang bersiap siaga selepas kes keempat yang dilaporkan berhubung kait dengan seorang pelawat luar negara semalam.

Pihak berkuasa juga mengarahkan kedai-kedai runcit tidak penting ditutup  sebelum mengeluarkan sekatan pergerakan penuh dalam usaha untuk mengekang lonjakan pada jumlah kes jangkitan. 

Related posts

Leave a Comment