Sultan Selangor sedih, kecewa, dukacita

SHAH ALAM 11 Julai – Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin ldris Shah Alhaj, menzahirkan rasa sedih, kecewa dan dukacita baginda kerana terpaksa memutuskan untuk terus mengehadkan fungsi masjid serta surau di seluruh negeri ini, susulan penularan Covid-19 yang masih membimbangkan.

Sultan Sharafuddin menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Istana Alam Shah hari ini, memaklumkan baginda memahami luahan hati rakyat dan rayuan umat Islam menerusi media sosial serta surat, yang menggesa agar masjid di negeri ini kembali berfungsi sepenuhnya seperti sedia kala.

Menerusi kenyataan itu, baginda menegaskan bahawa masjid tidak pernah ditutup dan bukan sesuatu yang mudah untuk baginda menitahkan agar masjid-masjid mengehadkan kehadiran jemaah untuk menunaikan solat Fardhu dan Solat Jumaat.

“Keputusan ini diambil selepas meneliti dan memantau dengan terperinci, data dan statistik penularan wabak Covid-19 yang semakin membimbangkan di Selangor, yang mana sehingga 9 Julai lalu, negeri ini merekodkan sejumlah 1,933 kematian (28 kematian pada 9 Julai), dengan 4,400 kes jangkitan harian baharu,” titah baginda.

Berikutan kenyataan penuh :

DYMM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj memahami luahan hati rakyat dan rayuan umat Islam di media sosial serta menerusi surat, yang menggesa agar masjid-masjid di Negeri Selangor kembali berfungsi sepenuhnya seperti sediakala.

Di sini, Baginda menzahirkan rasa dukacita terhadap DUA perkara susulan daripada penularan wabak berbahaya Covid-19 yang melanda negara sejak tahun lalu.

PERTAMA, Baginda sedih dan kecewa kerana terpaksa memutuskan untuk terus mengehadkan fungsi masjid-masjid dan surau di seluruh Negeri Selangor.

KEDUA, Baginda sedih dan dukacita apabila melihat peningkatan angka-angka kematian akibat wabak Covid-19 di seluruh pelusuk Negeri Selangor.

DYMM Sultan Selangor ingin menegaskan bahawa masjid di Negeri Selangor tidak pernah ditutup dan bukan sesuatu yang mudah untuk Baginda menitahkan agar masjid-masjid mengehadkan kehadiran jemaah untuk menunaikan solat-solat Fardhu dan Solat Jumaat.

Keputusan ini diambil setelah meneliti dan memantau dengan terperinci data dan statistik penularan wabak Covid-19 yang semakin membimbangkan di Negeri Selangor.

Sehingga 9 Julai 2021, Selangor telah merekodkan sejumlah 1,933 kematian (28 kematian pada 9 Julai 2021 sahaja), dengan 4,400 kes jangkitan harian baharu.

Apa yang lebih membimbangkan Baginda, pada akhir Jun 2021, data menunjukkan kematian di kalangan bangsa Melayu di Negeri Selangor mencecah 855 orang, iaitu lebih daripada separuh daripada jumlah 1,571 kematian ketika itu.

Beberapa minggu sebelum bulan Ramadan lalu misalnya, apabila kelonggaran diberikan untuk aktiviti ibadat dilakukan di masjid-masjid, kadar jangkitan terus merebak sehingga mewujudkan beberapa kluster baharu di masjid dan surau di Negeri Selangor.

Baginda kesal kerana meskipun pelaksanaan pematuhan SOP dikawal dan diperketat di masjid-masjid, namun penularan wabak berbahaya ini terus mengganas.

Baginda sendiri tidak sanggup lagi untuk melihat visual-visual memilukan yang memaparkan kesedihan waris keluarga kerana tidak berkesempatan menziarah di hospital dan menghantar jenazah ke tanah perkuburan.

Disebabkan itu, sehingga hari ini, walaupun berat hati, Baginda masih berpendirian bahawa aktiviti keagamaan di masjid dan surau mesti dihadkan khususnya solat berjemaah, demi keselamatan seluruh umat Islam di Negeri Selangor yang Baginda kasihi.

Tegas Baginda, kesan daripada penularan wabak Covid-19 adalah berbeza bagi setiap negeri, justeru perbandingan tidak boleh dibuat secara kasar. Apatah lagi, Selangor sehingga kini masih lagi merupakan negeri dengan catatan kes baharu dan kematian tertinggi sejak beberapa bulan lalu.

Bagaimanapun, titah Baginda, sekiranya jumlah kes jangkitan baharu terus menurun dan jumlah peratusan pemberian vaksin berbanding jumlah populasi terus meningkat, Insya Allah, masjid dan surau akan kembali dibuka seperti biasa.

Sehingga itu terjadi, Baginda mahu seluruh umat Islam di Negeri Selangor terus menunaikan solat dan beribadat di rumah serta tidak putus memanjatkan doa ke hadrat Allah S.W.T agar menghapuskan wabak berbahaya ini.

Di kesempatan ini, Baginda ingin menasihatkan umat Islam agar kekal tabah dan bersabar kerana wabak ini adalah satu ujian dan dugaan supaya kita sentiasa mengingati kebesaran Allah S.W.T.

“PERTAHAN DAN SETIA KEPADA AGAMA ISLAM”

“BERKHIDMAT KEPADA RAKYAT DAN NEGARA”

💫Dikeluarkan di ISTANA ALAM SHAH

pada 11 Julai 2021

Related posts

Leave a Comment