Lonjakan kes tertinggi di India

JUMLAH jangkitan harian di India kini lebih tinggi daripada negara-negara lain di dunia iaitu sekitar 332,730 orang.

Manakala sebanyak 2,263 kes kematian harian akibat Covid-19 dilaporkan dan daripada jumlah itu lebih dari 300 kes dicatatkan di New Delhi sahaja.

Sementara itu Hospital Guru Teg Bahadur, di timur laut ibu kota India, adalah antara satu contoh keruntuhan sistem kesihatan di India apabila mengalami kekurangan bekalan oksigen dan katil pesakit. Ramai pesakitnya mati di atas troli.

Menurut data rasmi, 400 hospital awam untuk rawatan Covid-19 di India juga dilaporkan penuh dan dianggarkan enam pesakit akan menunggu giliran dimasukkan ke hospital setiap jam.

Walaupun kekurangan katil, ramai pesakit tidak mempunyai banyak pilihan dan tetap datang ke hospital bagi menunggu rawatan untuk Covid-19.

Pada masa ini, data dalam talian menunjukkan hanya 22 tempat tidur ICU yang tersedia di New Delhi daripada lebih 4,500.

Sementara itu Amerika Syarikat akan berusaha membantu India berdepan lonjakan kes yang memberi tekanan tinggi kepada sistem kesihatan negara itu.

Pengarah Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit AS, Dr Anthony Fauci berkata, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) bekerjasama dengan agensi rakannya di India untuk memberikan sokongan dan bantuan teknikal.

“Mereka mempunyai situasi di mana terdapat varian yang muncul. Kami belum sepenuhnya mencirikan varian dan hubungan antara kemampuan vaksin untuk melindungi, tetapi kita menganggap dengan jelas bahawa mereka memerlukan vaksin.

“CDC membantu dengan berunding dengan mereka seperti yang berlaku di negara lain di mana terdapat situasi dalam memberi bantuan teknikal,” katanya.

India mencatatkan satu lagi rekod jangkitan harian global untuk hari kedua berturut-turut dengan 332,730 kes.

Pegawai hospital menggunakan media sosial, memohon kepada pemerintah India untuk menambah bekalan oksigen mereka.

Related posts

Leave a Comment