Suntikan tambahan diperlukan?

BELUM pun selesai penduduk dunia seluruhnya mendapat dos pertama bagi mencegah jangkitan Covid-19, terdapat laporan ‘dos ketiga’ diperlukan antara tempoh enam hingga 12 bulan selepas suntikan lengkap diterima.

Malahan kemungkinan suntikan secara tahunan diperlukan bagi mengawal penularan pandemik itu.

Amerika Syarikat dalam hal ini sedang bersiap untuk kemungkinan suntikan penggalak itu.

Ketua pegawai sains untuk pasukan petugas Covid-19 Presiden Joe Biden, David Kessler, berkata, sementara tempoh imuniti setelah divaksinasi sedang dikaji, vaksin penggalak mungkin diperlukan.

“Pemikiran semasa adalah mereka yang lebih rentan harus diberikan dahulu,” katanya.

Data awal menunjukkan vaksin Moderna Inc dan rakannya Pfizer Inc dan BioNTech SE mengekalkan sebahagian besar keberkesanannya sekurang-kurangnya enam bulan, walaupun tempoh sebenar berapa lama belum ditentukan.

Walaupun perlindungan itu bertahan lebih lama daripada enam bulan, pakar mengatakan bahawa varian koronavirus yang menyebar dengan cepat dan yang lain yang mungkin muncul dapat menyebabkan perlunya suntikan penggalak seperti suntikan flu tahunan.

Pengarah Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS kepada pendengaran jawatankuasa kecil Dewan, Rochelle Walensky berkata, Amerika Syarikat juga mengesan jangkitan pada orang yang telah diberi vaksin sepenuhnya.

Kata Walensky, daripada 77 juta orang yang diberi vaksin di Amerika Syarikat, terdapat 5,800 jangkitan yang menular, termasuk 396 orang yang memerlukan rawatan di hospital dan 74 yang meninggal dunia.

Jangkitan ini berlaku kerana orang yang diberi vaksin tidak memberikan tindak balas imun yang kuat.

Bagaimanapun isunya adalah dalam beberapa kes, ia berlaku kepada orang yang dijangkiti varian virus yang lebih menular.

Awal bulan ini, Pfizer dan rakannya BioNTech mengatakan vaksin mereka berkesan sekitar 91 peratus untuk mencegah Covid-19, mengikut data percubaan yang dikemas kini merangkumi lebih 12,000 orang yang disuntik sepenuhnya selama sekurang-kurangnya enam bulan.

Related posts

Leave a Comment