Singapura catat 34 kes baharu

SINGAPURA 31 Mac – Singapura hari ini merekodkan 34 kes baharu Covid-19 termasuk satu kes jangkitan tempatan manakala bakinya kes import yang menjadikan jumlah kumulatif 60,381 kes.

Menurut kenyataan Kementerian Kesihatan (MoH), ini merupakan jumlah kes harian tertinggi sejak 30 Januari apabila 58 kes baharu dilaporkan ketika itu.

Kes jangkitan tempatan, melibatkan Penduduk Tetap Singapura (PR) berusia 22 tahun yang pulang bercuti dari pengajiannya di Britain pada 11 Januari lalu.

Beliau tidak mengalami simptom dan didapati terjangkit ketika menjalani ujian Covid-19 pada 30 Mac sebagai persiapan untuk pulang ke Britain.

Hasil ujiannya adalah positif pada hari yang sama dan beliau dibawa ke Pusat Nasional bagi Penyakit Berjangkit (NCID) dengan menaiki ambulans.

Kes import pula melibatkan seorang PR yang pulang dari Myanmar,  seorang pemegang pas tanggungan dan dua pemegang pas pelajar yang tiba dari India serta dua pemegang pas kerja yang tiba dari India dan Qatar.

Sebanyak 22 kes adalah pemegang permit kerja yang tiba dari Bangladesh, India, Indonesia, Malaysia dan Filipina di mana lapan daripada mereka adalah pembantu rumah asing.

Seorang lagi tiba dari India untuk menziarahi anggota keluarganya yang merupakan PR Singapura manakala seorang lagi dari Papua New Guinea bagi urusan kerja.

Kes lain adalah pemegang pas khas, seorang anak kapal yang tiba dari Filipina dengan menaiki kapal dan tidak turun kapal sehingga mengalami simptom dan dibawa ke hospital. Dua lagi tiba dari Malaysia dengan menaiki kapal dan diuji di atas kapal.

Sementara itu 11 lagi kes dibenarkan keluar hospital atau kemudahan pengasingan masyarakat, menjadikan jumlah kes sembuh sebanyak 60,149.

Sebanyak 37 kes masih dirawat di hospital, sebahagian besar dalam keadaan stabil atau beransur pulih dan seorang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Related posts

Leave a Comment