Dr. Fauci terima suntikan

WASHINGTON: Pakar penyakit berjangkit Amerika Syarikat, Dr Anthony Fauci pada Selasa menerima suntikan vaksin Covid-19 bersama dengan pakar kesihatan persekutuan lain yang membantu mengawasi perkembangan vaksin di negara itu.

Vaksinasi itu dilakukan di Kampus Institut Kesihatan Nasional (NIH) Washington sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk meningkatkan keyakinan masyarakat terhadap keselamatan dua vaksin Covid-19 yang diluluskan oleh pengawal selia AS.

Fauci menerima suntikan pertama dos vaksin bersama Pengarah NIH, Dr Francis Collins dan Setiausaha Kesihatan, Alex Azar.

“Ini, yang kita lihat sekarang adalah puncak penelitian selama bertahun-tahun yang menyebabkan fenomena belum pernah terjadi sebelum ini.

“Itu adalah dari kesedaran bahawa kita berhadapan dengan patogen baru, virus yang digambarkan pada bulan Januari tahun ini, kurang dari satu tahun kemudian untuk mempunyai vaksin yang dimasukkan ke tangan begitu banyak orang, termasuk saya,” kata Fauci.

Mereka menerima vaksin yang dibangunkan bersama oleh NIH dan pembuat ubat Massa-Chusetts, Moderna.

Bersama dengan suntikan serupa dari Pfizer, AS berusaha untuk meningkatkan usaha vaksinasi terbesar dalam sejarahnya untuk mengalahkan wabak yang telah mengorbankan hampir 320,000 nyawa di negara itu.

Kedua-dua vaksin ini mempunyai perlindungan kuat dan dibangunkan dalam waktu kurang dari satu tahun setelah koronavirus muncul.

Enam pekerja penjagaan kesihatan dari hospital penyelidikan NIH juga menerima suntikan vaksinasi pada majlis tersebut.

Anggota kongres dan pegawai tinggi kerajaan lain telah berada dalam kelompok pertama rakyat AS yang disuntik vaksin Covid-19.

Related posts

Leave a Comment