Keputusan sukar demi rakyat

PERDANA Menteri Boris Johnson berkata, beliau perlu mengambil keputusan yang sukar demi melindungi rakyat negara itu ketika penularan wabak Covid-19.

Katanya, dengan berat hati, sambutan Krismas kali ini tidak dapat diteruskan seperti dirancang berikutan risiko variasi virus baharu Covid-19 yang mempunyai kadar jangkitan yang pantas.

“ Ya, Krismas tahun ini menjadi sangat berbeza, tetapi kita mesti realistik,” katanya

Beliau berkata adalah lebih baik mengorbankan peluang bertemu orang tersayang pada hari Krismas ini, tetapi mempunyai peluang lebih baik untuk melindungi nyawa mereka supaya dapat melihat mereka pada hari Krismas akan datang.

Menurut beliau lagi di England, mereka yang tinggal di kawasan peringkat 4 tidak patut bercampur dengan sesiapa di luar rumah mereka sendiri pada hari Krismas.

Di kawasan lain di England, Scotland dan Wales pelonggaran peraturan di dalam rumah (ziarah) pula dikurangkan dari lima hari kepada hanya Hari Krismas.

Boris Johnson mengumumkan perubahan terbaharu untuk England di Downing Street, London setelah saintis memberi amaran tentang pengesanan jenis baharu virus Covid-19 itu..

Beliau berkata, sekatan baharu di kawasan yang paling terjejas dikenakan khususnya bahagian London, Timur Selatan dan Timur England yang kini berada dalam tahap 3.

Kawasan ini akan memasuki tahap baharu 4, yang akan bersamaan dengan sekatan kebangsaan di England pada November.

Katanya, penduduk di kawasan terlibat mestilah duduk di rumah, selain daripada pengecualian terhad yang ditetapkan.

Orang ramai digalakkan bekerja dari rumah kecuali sektor tertentu yang memerlukan kehadiran mereka,  contohnya dalam sektor pembinaan dan pembuatan.

Katanya, orang ramai tidak patut masuk atau meninggalkan kawasan tahap 4, dan individu hanya boleh bertemu seorang daripada isi rumah lain di ruang awam luar.

Beliau sedar kekecewaan orang ramai berhubung peraturan yang dikenakan menjelang Krismas ini tetapi sepanjang pandemik ini keadaan perlu berubah.

“Apabila virus mengubah kaedah serangannya, kita mesti menukar kaedah pertahanan kita,” katanya.

Related posts

Leave a Comment