Pas ‘tolak’ kerajaan baharu

KUALA LUMPUR 4 Dis. – Pas tidak akan menyertai pembentukan kerajaan negeri Perak yang baharu ekoran Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu, hilang sokongan di Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Setiausaha Agung Pas Takiyuddin Hassan, bagaimanapun, berkata Pas akan terus berperanan sebagaimana biasa dalam masyarakat di peringkat negeri mahupun nasional.

“Pas mengambil maklum keputusan usul undi percaya majoriti ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak terhadap Ahmad Faizal yang berlangsung di  DUN Perak hari ini di mana tiga ADUN Pas menyokongnya (Ahmad Faizal).

“Sokongan itu selaras dengan pendirian yang dibuat oleh Lajnah (Biro) politik Pas pusat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ahmad Faizal gagal memperoleh sokongan majoriti ADUN dalam usul undi percaya terhadap menteri besar yang dikemukakan pada persidangan DUN Perak hari ini.

Dalam undi sulit terhadap usul itu, Ahmad Faizal, yang juga ADUN Chenderiang, hanya menerima 10 undi menyokong manakala 48 tidak menyokong dan satu berkecuali.

DUN Perak mempunyai 59 kerusi merangkumi 25 ADUN BN yang kesemuanya daripada UMNO, 16 daripada DAP, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) (5), Amanah (5), PKR (3), PAS (3), Gerakan dan Bebas masing-masing satu.

Related posts

Leave a Comment