Masuk Sarawak wajib kuarantin

KUCHING: Semua warganegara Malaysia yang masuk ke Sarawak perlu menjalani kuarantin wajib 14 hari di pusat kuarantin ditetapkan mulai 10 Oktober ini, kata Timbalan Ketua Menteri I Sarawak, Douglas Uggah Embas.

Katanya, ujian saringan Covid-19 akan diambil pada hari kedua dan ke-10 dengan kos kuarantin dan ujian ditanggung sendiri oleh individu terbabit.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak berkata, kos kuarantin dan ujian Covid-19 rakyat Sarawak akan ditanggung oleh Kerajaan Negeri Sarawak.

Bercakap pada sidang media harian Covid-19, beliau berkata sebelum ini, arahan kuarantin wajib 14 hari yang dikeluarkan pada 4 Oktober tidak terpakai kepada rakyat Sarawak yang tiba dari Semenanjung dan mereka hanya perlu menjalani Perintah Pengawasan dan Pemerhatian di Rumah (HSO).

Bagaimanapun, susulan peningkatan kes positif dari luar Sarawak yang melibatkan rakyat negeri itu, keputusan lebih drastik perlu diambil dan pemantauan lebih ketat HSO akan dikuatkuasakan serta-merta.

Katanya, polis akan memantau individu yang telah diarah menjalaninya dan sesiapa yang didapati melanggar arahan tersebut boleh diambil tindakan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

Related posts

Leave a Comment