Dunia tetap berisiko

GENEVA : Kira-kira satu daripada 10 orang mungkin dijangkiti virus Covid-19, menyebabkan sebahagian besar penduduk dunia terdedah terhadap jangkitan itu, kata pakar kecemasan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Mike Ryan.

Ketika berucap kepada Lembaga Eksekutif badan kesihatan dunia itu, beliau berkata pandemik memuncak di kawasan Asia Tenggara, dengan kes dan kematian meningkat di beberapa bahagian Eropah dan wilayah timur Mediterranian

“Anggaran kami sekarang ialah sekitar 10 peratus penduduk global mungkin dijangkiti virus ini. Ia berbeza-beza bergantung kepada negara, berbeza dari bandar ke luar bandar, bergantung kepada kelompok, “ katanya.

Menurut Ryan, sebahagian besar dunia tetap berisiko.

“Kita sedang menuju ke waktu yang sukar. Penyakit ini terus merebak,” katanya.

WHO dan pakar lain berkata virus yang dipercayai berpunca di pasar makanan di pusat bandar Wuhan di China penghujung tahun lalu itu, berasal dari haiwan.

WHO telah menyerahkan senarai pakar untuk mengambil bahagian dalam misi antarabangsa ke China bagi menyiasat asal usulnya, untuk dipertimbangkan oleh pihak berkuasa China, kata Ryan, tanpa memperincikannya.

Related posts

Leave a Comment