Akad nikah sidang video

TAK perlu Tok Kadi dan pengantin lelaki berjabat tangan ketika akad nikah. Kebiasaan itu perlu dilupakan seketika. Kena luar biasa sedikit ketika wabak Covid-19 ini. Cukup dengan lafaz ‘Aku terima nikahnya….

Hari ini Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) buat pertama kali melakukan majlis akad nikah sepasang pengantin secara sidang video.

Majlis yang berlangsung pada pukul 10.10 pagi Sabtu itu melibatkan Muhammad Don Haadi Don Putra, 29, dan pasangannya, Nahdatul Aishah Mohd Sharif, 29.

Muhammad Don Haadi berada di rumahnya di Setiawangsa ketika akad nikah itu manakala Nahdatul Aishah pula di Bandar Baru Wangsa Maju.

Majlis pernikahan itu turut disaksikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dan Pengarah JAWI, Mohd Ajib Ismail.

Selain itu Zulkifli turut menyampaikan ucapan ringkas pada majlis tersebut.

Zulkifli berkongsi perjalanan majlis akad nikah itu di laman Facebooknya dan mengucapkan tahniah kepada JAWI atas usaha serta kejayaan membantu pasangan yang berkahwin itu.

Beliau berkata, usaha baik itu adalah bagi menangani dan memutuskan rantaian wabak Covid-19.

Menurut Zulkifli, majlis seperti itu selaras dengan ketetapan dikeluarkan JAWI pada 17 April lalu yang memberi kelonggaran kepada pasangan yang memperoleh kebenaran berkahwin.

JAWI membenarkan akad nikah secara sidang video berdasarkan garis panduan dan borang permohonan ditetapkan.

Emiriyah Arab Bersatu (UAE) merupakan antara negara yang melaksanakan majlis akad nikah secara sidang video berikutan penularan wabak Covid-19.

Related posts

Leave a Comment