Kematian keenam di Singapura

SINGAPURA 4 April – Satu lagi kematian akibat Covid-19 dicatatkan Singapura hari ini menjadikan jumlah keseluruhan yang meninggal dunia adalah enam orang.

Kementerian Kesihatan Singapura (MOH) mengesahkan pesakit berkenaan meninggal dunia pada 5.41 pagi berikutan komplikasi akibat Covid-19.

“Beliau adalah seorang lelaki berumur 88 tahun yang berstatus Penduduk Tetap Singapura dan tidak mempunyai sejarah perjalanan baru-baru ini ke negara-negara atau rantau terlibat,” katanya dalam kenyataan di sini.

MOH berkata lelaki warga emas itu disahkan dijangkiti Covid-19 pada 29 Mac dan dimasukkan ke Pusat Penyakit Berjangkit Kebangsaan (NCID) pada hari berikutnya.

Lelaki itu yang dirawat di unit rawatan rapi kemudiannya mengalami komplikasi serius dan meninggal dunia akibat jangkitan itu.

Pesakit mempunyai sejarah penyakit jantung dan buah pinggang, kanser serta diabetes.

Sementara  itu, sebanyak 75 lagi kes jangkitan Covid-19 dan empat kelompok baharu dilaporkan hari ini.

Kelompok yang terbentuk itu ialah The Orange Ballroom di Geylang Road yang mempunyai empat kes sementara tiga asrama – Sungei Tengah Lodge di Old Choa Chu Kang Road (tiga kes); Toh Guan Dormitory di Toh Guan Road East (lima kes), dan  Cochrane Lodge II di Admiralty Road West (empat kes).

Daripada 75 kes baru, enam kes diimport dan 69 ialah jangkitan setempat.

Jumlah keseluruhan kes di Singapura kini mencapai 1,189 kes.

Sehingga hari ini, sejumlah 297 kes telah pulih dan telah dikeluarkan dari hospital atau kemudahan pengasingan masyarakat.

 

Related posts

Leave a Comment