Saran pakai pelitup muka hadapi TB

JAKARTA: Pejabat Kesihatan Jakarta menyarankan penduduk memakai pelitup muka di tempat yang sesak bagi mengurangkan risiko penularan TB atau batuk kering.

Ketua pejabat, Ani Ruspitawati, menegaskan kuman TB boleh tinggal di udara selama berjam-jam apabila seseorang yang menghidap TB batuk atau bersin tanpa menutup mulut. Kuman ini boleh merebak ke udara dalam bentuk titisan,

Beliau turut menasihati individu yang mengalami simptom seperti batuk berterusan, demam, hidung berair dan penurunan berat badan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera.

Gejala lain yang perlu diberi perhatian termasuk hemoptisis (batuk darah), hilang selera makan, dan berpeluh pada waktu malam tanpa melakukan banyak aktiviti.

Indonesia berada di kedudukan sebagai negara kedua paling banyak terjejas oleh batuk kering di dunia, mengekori India dan diikuti oleh China, menurut Laporan TB Global 2023.

Dengan anggaran 1.06 juta kes, Indonesia menghadapi beban TB yang ketara, mengakibatkan kira-kira 134,000 kematian setiap tahun, seperti yang dinyatakan dalam laporan itu.

Kementerian Kesihatan melaporkan peningkatan kes TB kepada 820,789 tahun lalu, tertinggi sejak 1995, termasuk 134,528 kes yang didiagnosis pada kanak-kanak, meningkat daripada 724,000 kes pada 2022.

Related posts

Leave a Comment