Marcos arah siasat pembunuhan wartawan

MANILA 6 Nov. – Presiden Filipina, Ferdinand Marcos Jr mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan seorang wartawan Filipina Juan Jumalon, juga dikenali sebagai “DJ Johnny Walker”, awal pagi semalam.

Menyifatkan sebagai serangan yang tidak boleh diterima, Marcos mengarahkan polis menjalankan siasatan bagi membawa pelaku ke muka pengadilan.

“Serangan ke atas wartawan tidak akan diterima dalam demokrasi kita, dan mereka yang mengancam kebebasan akhbar akan menghadapi akibat penuh daripada tindakan mereka,” kata Marcos dalam catatan di platform X.

Kesatuan Kebangsaan Wartawan Filipina (NUJP) dalam satu kenyataan memaklumkan Jumalon, ditembak oleh penyerang yang tidak dikenali ketika membuat siaran dari rumahnya di sebuah bandar di selatan Filipina.

Kenyataan polis memaklumkan, suspek masuk ke studio dengan berpura-pura ingin membuat pengumuman di radio.

Badan pemantau media NUJP juga mengutuk pembunuhan yang dikatakan berlaku dalam siaran langsung rancangan kendalian Jumalon di rumahnya di Calamba, Misamis Occidental yang juga menjadi lokasi stesen radionya.

Pembunuhan Jumalon menjadikan empat wartawan terbunuh sejak Marcos memegang jawatan pada Jun 2022, dan kepada 199 sejak demokrasi dipulihkan di Filipina pada 1986.

Angka itu termasuk 32 terbunuh dalam satu insiden pada 2009.

Filipina dikenali sebagai persekitaran media paling liberal di Asia, tetapi ia kekal sebagai antara tempat paling berbahaya di dunia untuk wartawan, terutamanya di wilayahnya.

Indeks Impunity Global 2023 yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Melindungi Wartawan yang dikeluarkan minggu ini menyenaraikan Filipina sebagai negara kelapan paling teruk dalam pendakwaan terhadap pembunuh wartawan.

Mendahului senarai adalah Syria, diikuti Somalia, Haiti, South Sudan, Afghanistan, Iraq, Mexico dan Filipina diikuti Myanmar, Brazil, Pakistan dan India.

Related posts

Leave a Comment