14 selebriti calon PDIP hadapi PEMILU

JAKARTA: Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDIP) mengesahkan 14 selebriti budayawan, seniman dan artis bakal mewakili parti politik itu pada Pilihan Raya Umum (PEMILU) 2024.

Menurut laporan portal dan media Indonesia hari ini, Setiausaha Agung PDIP, Hasto Kristiyanto, mengumumkan nama-nama calon berkenaan termasuk Kris Dayanti yang dicalonkan sekali lagi pada pilihan raya kali ini.

Turut disenaraikan adalah pelakon veteran yang juga penggiat politik Rano Karno di samping Rieke Diah Pitaloka; Harvey Malaihollo; Junico Siahaan; Once Mekel; Marcell Siahaan dan Taufik Hidayat Udjo.

Selain itu, Denny Cagur; Tamara Geraldine; Sari Yok Koeswoyo Koes Plus; Andre Hehanusa; Lucky Perdana dan Roni Sianturi.

Menurut Hasto Kristiyanto, semua calon terbabit sudah menjalani program kepemimpinan dan diharap mampu membantu meraih undi di seluruh Indonesia.

“Mereka yang dicalonkan sudah mengikuti pendidikan politik dan program kepemimpinan, selain diingatkan tugas wakil rakyat haruslah seiring peranan pemimpin nasional dalam membawa kemajuan Indonesia Raya,” katanya.

Pada April 2019, lebih 50 artis dan selebriti, termasuk ahli sukan bertanding sebagai calon PEMILU Indonesia, sebagai satu daripada strategi parti bertanding untuk menarik pengundi.

Mereka antaranya Kris Dayanti dan pemain badminton yang memenangi pingat emas Sukan Olimpik Atlanta, Ricky Subagja.

Sementara itu, Parti Nasional Demokratik (NasDem) yang dipimpin tokoh elit, Surya Paloh juga memberi peluang kepada sejumlah artis terdiri penyanyi, pelakon drama, pengarah filem dan pengacara televisyen pada PEMILU 2024.

Antaranya, pengacara, Choky Sitohang dan Ramzi; penyanyi dangdut, Annisa Bahar; penyanyi Reza Artamevia, pelakon drama, Ali Syakieb dan Nafa Urbach serta ahli muzik, Didi Riyadi dan Diana Sastra.

Lebih 205 juta rakyat Indonesia yang tinggal di dalam dan luar negara layak mengundi pada PEMILU yang dijadualkan pada 14 Februari 2024.

Daripada jumlah itu, lebih 102.8 juta terdiri pengundi lelaki dan 103 juta lagi adalah wanita.

Related posts

Leave a Comment