Layanan terbaik bagi jemaah haji

MADINAH: Pihak berkuasa Arab Saudi sedang berusaha gigih untuk memastikan layanan terbaik kepada semua jemaah haji tahun ini, kata Duta Besar Arab Saudi ke Indonesia, Essam Al Thaqafi.

Menurut laporan Arab News, di peringkat negara jemaah, Al Thaqafi berkata Kementerian Dalam Negeri Saudi mengembalikan semula program “Makkah Route” untuk memudahkan proses ketibaan para jemaah haji.

Program itu melibatkan para jemaah haji Indonesia, Pakistan, Malaysia, Maghribi dan Bangladesh di mana ia memudahkan pemeriksaan imigresen para jemaah sejak dari keberangkatan mereka di negara-negara asal mereka.

Sementara itu kumpulan terbesar jemaah haji kali ini adalah dari Indonesia dengan lebih 100,000 warganya akan menunaikan rukun Islam kelima itu.

Kumpulan pertama jemaah haji Indonesia sudahpun tiba di Madinah, hujung minggu lalu.

Sementara itu di padang Arafah sendiri, Arab News melaporkan proses pembinaan khemah-khemah sedang rancak dijalankan.

Tidak seperti di Mina yang khemah jemaah haji dikekalkan sepanjang tahun, khemah-khemah di Arafah hanya disiapkan menjelang musim haji dan dibuka semula pada akhir musim haji setiap tahun.

Facebook Haramain Sharifain turut memuatkan persiapan penginapan jemaah di Mina. Bagaimanapun tidak dinyatakan statusnya sama ada untuk pakej atau muassasah.

Related posts

Leave a Comment