Permintaan katil ICU meningkat

PUTRAJAYA 30 Mei – Jumlah kes Covid-19 yang dimasukkan ke ICU termasuk yang disahkan, dalam siasatan dan sedang menunggu keputusan telah mencecah hampir 1,200 kes, jumlah yang tertinggi sejak pandemik ini bermula tahun lepas.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr. Noor Hisham Abdullah berkata dengan pertambahan kes baharu harian yang telah mencecah lebih 9,000 kes, jumlah pesakit yang memerlukan rawatan rapi juga dijangka akan terus meningkat.

Menurut beliau, kapasiti katil ICU untuk pesakit Covid-19 secara berfasa telah ditambah dan dalam tempoh tiga minggu bulan Mei 2021 sebanyak 439 katil tambahan telah dapat disediakan menjadikan 1,114 katil.

Kebanyakan katil ICU buat masa ini digunakan untuk pesakit Covid-19, menyebabkan peluang pesakit bukan Covid-19 yang lain untuk menerima rawatan rapi lebih tipis.

“Keadaan ini sememangnya amat menggusarkan terutama buat petugas kesihatan dan pesakit-pesakit bukan Covid-19,” katanya melalui Facebook.

KKM akan terus mengenalpasti lebih banyak ruang di dalam hospital untuk ditukar fungsi (repurpose) sebagai katil ICU dan menyediakan peralatan perubatan dan kelengkapan lain yang diperlukan.

Hospital Medan ICU di Hospital Kepala Batas serta cadangan pengambilmilikan sementara Hospital Pakar Kanak-kanak UKM juga adalah antara langkah meningkatkan kapasiti ICU seterusnya.

Namun, sumber tenaga manusia merupakan antara cabaran utama dan ramai anggota kita telah pun dimobilisasi untuk menjalankan lain-lain fungsi dalam pengurusan pandemik ini.

Related posts

Leave a Comment