Kawal kemasukan dari Victoria

SINGAPURA 28 Mei – Mulai esok, 29 Mei, Singapura akan mengetatkan langkah kawalan sempadan bagi mereka yang mempunyai sejarah perjalanan ke wilayah Victoria, Australia, susulan kenaikan kes Covid-19 di sana.

Menurut Kementerian Kesihatan, para pelawat jangka pendek yang memegang Pas Perjalanan Udara dan mempunyai sejarah perjalanan ke Victoria dalam tempoh 21 hari sebelum berlepas ke Singapura tidak akan dibenarkan masuk ke negara ini.

Rakyat Singapura, penduduk tetap dan pemegang pas jangka panjang dengan sejarah perjalanan ke Victoria dalam tempoh 21 hari sebelum keberangkatan perlu menjalani ujian Polymerase Chain Reaction (PCR) Covid-19, notis jangan keluar rumah (SHN) selama tujuh hari di tempat kediaman dan ujian PCR Covid-19 sebelum penghujung tempoh SHN.

Para pelawat lain yang berlepas dari Australia dan berada di Australia (kecuali wilayah Victoria) dalam tempoh 21 hari sebelum perjalanan perlu menjalani ujian Covid-19 sebaik tiba di lapangan terbang, sebagai ganti notis jangan keluar rumah.

MOH menyatakan ia akan terus melakukan penyesuaian terhadap langkah sempadan Singapura untuk mengawal risiko import dan jangkitan dalam masyarakat sedang situasi global Covid-19 terus berubah-ubah.

Related posts

Leave a Comment