78 kes baharu

PUTRAJAYA : Sebanyak 78 kes baharu positif Covid-19 direkod hari ini, menjadikan jumlah kumulatif sebanyak 7,137 kes dan jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan adalah 1,163 kes, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah.

Daripada 78 kes baharu yang dilaporkan, 25 kes adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara manakala 53 kes adalah penularan tempatan.

“Daripada 53 kes penularan tempatan itu, 40 kes adalah bukan warga Malaysia dengan 25 kes telah dikesan di Depot Tahanan Imigresen (DTI) di Bukit Jalil, Kuala Lumpur,”  katanya pada sidang media harian perkembangan Covid-19, di sini.

Terdapat 63 kes pulih pada hari ini, sekali gus menjadikan jumlah keseluruhan kes yang pulih sepenuhnya adalah  5,859 kes (82.1 peratus).

Dr Noor Hisham berkata terdapat satu lagi kematian menjadikan jumlah kumulatif kes kematian sebanyak 115 kes atau 1.61 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

Kes kematian ke-115 itu merupakan lelaki warga tempatan berumur 65 tahun dengan latar belakang penyakit kencing manis, darah tinggi dan penyakit buah pinggang.

Beliau dirawat di Hospital Sungai Buloh, Selangor pada 3 April lepas dan disahkan meninggal dunia pada 21 Mei pada pukul 2.58 petang.

Sehingga kini, terdapat sembilan kes positif yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan daripada jumlah itu, lima kes memerlukan bantuan pernafasan.

Related posts

Leave a Comment