Tindakan saman ‘mengarut’

CHINA menyelar tindakan Missouri, sebuah negeri di Amerika Syarikat (AS) yang memfailkan saman ke atasnya berhubung isu pandemik Covid-19.

Jurucakap Kementerian Luar Geng Shuang pada Rabu berkata tindakan undang-undang itu “tidak benar dan tidak berasas sama sekali.”

Kerajaan China menerusi kementeriannya berulang kali menafikan dakwaan lewat melaporkan tahap penularan wabak tersebut di bandar Wuhan di mana virus itu mula dikesan hujung tahun lalu.

“Saman ini sangat mengarut, tidak benar dan tiada asas dari segi undang-undang langsung,” kata Geng pada taklimat hariannya.

Tambahnya, sejak wabak itu bermula, China bertindak secara “terbuka, telus, dan bertanggungjawab.”

Beliau turut mengusulkan agar AS menarik balik tindakan undang-undang yang “menyakitkan hati” itu.

Kerajaan negeri AS memfailkan tuntutan ganti rugi daripada China berhubung dakwaan berkaitan Covid-19.

Tuntutan yang difailkan di mahkamah persekutuan pada Selasa itu dibuat Missouri ke atas China kerana dakwaan penipuan serta tidak melakukan tindakan yang cukup untuk menghentikan pandemik Covid-19.

Ia merupakan tuntutan pertama selepas desakan Presiden AS, Donald Trump untuk menghukum China serta peranan Beijing dalam menangani isu tersebut.

Langkah diambil Missouri walau bagaimanapun dilihat hanya sekadar simbolik memandangkan tindakan saman ke atas negara luar secara amnya tidak dibenarkan dalam undang-undang AS.

Related posts

Leave a Comment