Akibat langgar PKP

GEORGETOWN 30 Mac – Gara-gara keluar rumah tanpa tujuan yang dibenarkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), seorang doktor perubatan di sebuah klinik swasta dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini.

Dr Ong Hean Teik, 61, dari Tanjung Bungah bagaimanapun mengaku tidak bersalah  atas dua pertuduhan menghalang tugas penjawat awam dan melanggar arahan PKP bagi membendung penularan Covid-19.

Berdasarkan pertuduhan pertama, tertuduh didakwa menghalang penjawat awam iaitu penguat kuasa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) Muhd Alif Aizad Abd Latiff dalam menjalankan fungsi awamnya di Taman Bandaraya Pulau Pinang, Jalan Persiaran Kuari pada pukul 6 petang, 19 Mac lepas.

Dia didakwa mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda maksimum RM10,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan kedua, Dr Ong dituduh telah keluar dari rumah di Tanjung Bungah ke Taman Bandaraya Pulau Pinang bukan bertujuan untuk melakukan mana-mana perkara yang diperuntukkan di bawah Peraturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020, pada 4.45 petang, tarikh yang sama.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu mengikut Peraturan 7(1) peraturan sama, yang jika disabitkan kesalahan boleh didenda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-duanya.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM13,000 serta pasport diserah kepada mahkamah dan tertuduh perlu melapor diri di balai polis berhampiran setiap sebulan sekali. Mahkamah menetapkan 9 Jun bagi sebutan semula kes.

SEMENTARA itu, seramai 828 individu ditahan dalam rondaan dan sekatan jalan raya Polis Diraja Malaysia (PDRM) di seluruh negara kerana melanggar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semalam, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob.

Ismail Sabri berkata PDRM dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengadakan 1,520 sekatan jalan raya dan melakukan 257,287 pemeriksaan kenderaan. 

Related posts

Leave a Comment