Sekat kemasukan

KUCHING: Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak memutuskan semua warga China dan warga asing yang mengunjungi China dalam tempoh 14 hari lepas akan disekat daripada memasuki Sarawak berkuat kuasa serta-merta.

Bagaimanapun, langkah itu tidak termasuk mereka yang mempunyai pas pekerjaan, pas pelajar atau pas lawatan sosial jangka panjang.

Mereka ini bagaimanapun wajib menjalani kuarantin sendiri di rumah selama 14 hari. Begitu juga rakyat Sarawak yang pulang dari China dalam tempoh 14 hari lepas juga perlu menjalani kuarantin sendiri yang sama.

Menurut satu kenyataan jawatankuasa itu, rakyat China yang sudah berada di Sarawak, dinasihatkan melaporkan kepada konsulat China mengenai tempat tinggal mereka di Negeri ini.

Langkah itu adalah sebahagian daripada usaha kerajaan Sarawak untuk mengurangkan penyebaran novel coronavirus 2019 di negeri itu.

Sementara itu, di KUALA LUMPUR: pasukan awal Kedutaan Besar Malaysia di Beijing sudah digerakkan ke Wuhan, China untuk membawa pulang rakyat Malaysia di Wuhan yang menjadi pusat penularan coronavirus.

Sebaik tiba di Wuhan, kakitangan kedutaan akan membawa rakyat Malaysia yang terkandas untuk pulang menaiki pesawat khas yang disediakan Kerajaan Malaysia dan dijangka tiba ke Malaysia dalam masa terdekat.

Related posts

Leave a Comment