Kesungguhan beribadah pada sepuluh malam terakhir Ramadan di tanah suci

SALAM dari pinggir Masjidilharam. Maksud pinggir di sini kerana kedudukan hotel media yang mengikuti Mesyuarat Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang akan berlangsung minggu ini hanyalah terletak kira-kira 100 meter dari Masjidilharam. Maka, sedikit sebanyak dapat dilihat dengan jelas perjalanan keluar masuk jutaan umat Islam memasuki kawasan Masjidilharam sama ada untuk melakukan umrah, tawaf atau sembahyang lima waktu dan solat sunat serta aktiviti ibadah lain.

Ketika Ramadan memasuki hari-hari te-rakhir ini, semakin ramai yang memasuki kota suci Mekah dari seluruh penjuru dunia. Laporan sebelum ini menyebut, kira-kira tiga juta orang melakukan umrah pada bulan Ramadan ini. Walaupun cuaca panas tetapi setiap penjuru Masjidilharam akan dipenuhi umat Islam. Di tengah-tengah panas terik mereka melakukan tawaf sama ada tawaf selamat datang, umrah atau tawaf biasa.

Kebanjiran umat yang ramai ini menyebabkan ramai yang solat di atas jalan raya tanpa mengira waktu. Bagi memastikan tempat di dalam masjid terjamin serta di lokasi yang strategik, ada juga yang tidak akan meninggalkan masjid selepas Zohor atau Asar. Mereka ‘berkampung’ di dalam masjid sehingga tiba waktu berbuka seterusnya menunaikan solat Maghrib, Isya dan Tarawih. Begitulah mereka memanfaatkan kesempatan akhir Ramadan.

Kebanyakan hotel di sekitar Masjidilha-ram juga penuh dengan kadar harga yang berlipat kali ganda. Tidak ada pakej satu atau dua malam sebaliknya ditetapkan 10 malam. Mahu atau tidak, anda terpaksa menerimanya. Hotel yang bertaraf dua atau tiga bintang mencecah sehingga RM2,200 satu malam. Sebuah hotel bertaraf satu bintang pula dengan tiga atau empat katil menetapkan RM30,000 bagi 10 malam dan kedudukannya pula dianggarkan 600 hing-ga 800 meter ke Masjidilharam.

Seorang wakil rakyat yang kebetulan di-temui menginap di hotel empat atau lima bintang ketika ditanya kadar sewanya hanya berkata: Tak payah tanyalah! Sudah pasti harganya lebih tinggi. Melihat kadar sewa ini, mungkinkah mereka yang kelihatan 24 jam di sekitar jalan raya berhadapan masjid ‘berkhemah’ di situ untuk beribadat. Tidak semua yang datang untuk melakukan ibadah itu berkemampuan untuk menyewa penginapan sama ada yang berada pada harga rendah atau sederhana. Begitulah kesungguhan ibadah yang ditunjukkan oleh umat Islam bagi mencari pahala berlipat ganda pada hari-hari terakir Ramadan ini.

Selain solat, umrah dan sebagainya, iba-dat lain yang turut akan memberi ganjaran pahalanya tentulah amalan kebajikan kita sesama umat. Di sini, ramai yang berlumba-lumba untuk mencari ganjaran itu. Setiap petang menjelang waktu iftar (berbuka puasa), ada saja tangan yang akan meng-hulurkan makanan dan minuman untuk berbuka puasa. Ada roti, kurma, kek, teh herba, susu, minuman kotak, botol dan minuman tin. Bagi yang tidak mampu menyediakan itu, mereka juga ada cara tersendiri untuk ‘memberi’ sesuatu kepada orang yang mahu berbuka.

Mereka akan mengambil air zam-zam dan membawa cawan ke kawasan sekitarnya untuk diberikan kepada orang ramai. Di sini dapat dilihat amalan menjamu orang berbuka berbeza dengan negara kita. Mungkin setakat ini kita lebih tertumpu kepada menyediakan bubur lambuk dan diagihkan kepada orang ramai serta majlis berbuka puasa yang dianjurkan di masjid dan surau. Tidak ketinggalan juga moreh.

Menjamu orang berbuka adalah satu amalan yang baik. Nabi Muhammad SAW bersabda: Barang siapa menjamu seorang yang berpuasa untuk berbuka puasa, maka perbuatannya yang baik itu menyebabkan ia diampunkan dosanya dan menjadi penebus dirinya dari neraka dan ia pula mendapat pahala seperti pahala orang yang berpuasa yang dijamu itu dengan tidak mengurangkan pahala orang itu sedikit pun,”

Begitulah besarnya ganjaran pahala bagi mereka yang menyediakan makanan dan minuman untuk berbuka lebih-lebih lagi bagi mereka yang benar-benar memerlu-kan. Sebagai bulan ibadah juga, tentunya banyak lagi aktiviti yang boleh dilakukan bagi mendapat ganjaran pahala.

Pada sebelah siang, dapat dilihat gelagat orang yang akan ‘berbakti’ kepada orang lain. Di tengah-tengah panas terik, ketika menunggu solat Jumaat, kelihatan ramai yang membawa penyembur air. Mereka sekali sekala akan menyembur air bagi melembabkan kepala jemaah yang terpaksa bersembahyang di luar masjid. Begitu juga ketika tawaf di Baitullah pada waktu siang. Agak menarik juga ada yang sambil tawaf ‘mempamerkan’ kotak tisu di bahunya. Dan sesiapa sahaja boleh mengambilnya untuk mengelap peluh yang memercik.

Bagi yang tawaf di bahagian atas, mereka juga memerlukan ‘bantuan dan sokongan’. Ada yang mengambil daya usaha untuk mengisi botol besar dengan air zam-zam dan menanti jemaah yang sedang tawaf yang berhasrat mengurangkan dahaga. Begitu juga ketika solat. Selepas empat atau lapan rakaat, mereka akan menawarkan air zam-zam di kalangan makmum bersebelahan. Maka jemaah berkenaan tidak perlu bangun meninggalkan tempat duduknya. Mungkin jika dia bangun, tempat duduknya akan diambil orang. Begitulah aktiviti mencari keberkatan pada bulan yang mulia ini lebih-lebih lagi di tanah suci Mekah.

Keadaan ini tentulah berbeza dengan tempat kita di Malaysia. Masjid dan surau hanya penuh pada hari-hari terawal bulan Ramadan. Ketika itu saf melimpah keluar. Tetapi pada hari ini, malam-malam sepuluh terakhir, keadaan sudah berubah. Saf di dalam masjid dan surau berkurangan kerana ramai yang sibuk membuat persiapan Hari Raya Aidilfitri. Lagu-lagu hari raya menjadi daya penarik kepada orang ramai untuk berkunjung ke pusat-pusat membeli-belah.

Bukan setakat pakaian menjadi perhatian malahan kuih-muih untuk hari raya juga menjadi rebutan. Di pinggir Masjidil Haram, suasana membeli-belah juga hebat. Kompleks membeli-belah di situ termasuk Bin Dawood menjadi tumpuan. Mereka mem-beli untuk dibawa pulang. Begitulah pelbagai ragam umat Islam menjelang hari-hari terakhir Ramadan.

Semoga Ramadan ini lebih baik daripada Ramadan tahun lalu dan Ramadan akan datang kita berupaya memperbaiki keadaan supaya ia terlebih baik. Dan Ramadan ini masih ada waktu untuk kita mencari keberkatannya walaupun hanya tinggal beberapa hari sahaja.

UMA130812012C001

Related posts

Leave a Comment