Roti canai makanan kedua terbaik dunia

SEPANG 20 Dis. – Roti canai sekali lagi mendapat pengiktirafan antarabangsa apabila disenarai menduduki tangga kedua makanan terbaik di dunia oleh panduan pengalaman perjalanan untuk makanan tradisional, TasteAtlas,

Melalui laporan ‘100 Best Dishes in The World Awards 23/24’ yang dikeluarkan TasteAtlas, hidangan sarapan pagi Malaysia yang popular itu berada di bawah ‘picanha’, sejenis potongan daging lembu Brazil.

TasteAtlas juga menamakan restoran Nasi Kandar Pelita, Tg’s Nasi Kandar dan Sri Nirwana Maju sebagai tempat yang menyediakan roti canai ‘paling ikonik’.

Roti canai juga mendahului naan bawang putih mentega yang terkenal di India dan hidangan lain seperti sandwic Vietnam, ‘banh mi thit’ dan ‘tonkotsu ramen’ dari Jepun.

Selain picanha dan roti canai, TasteAtlas menyenaraikan hidangan tumis dipanggil ‘phat kaphrao’ dari Thailand pada kedudukan ketiga, diikuti keempat pizza napoletana dari Itali dan ladu ‘guotie’ dari China di tempat kelima.

Pada September, TasteAtlas juga meletakkan roti canai sebagai roti terbaik dunia, mengalahkan 49 jenis roti lain untuk dinobatkan sebagai ‘Roti Terbaik di Dunia’

Manakala, roti prata Singapura yang dianggap oleh ramai sebagai “sajian yang sama”, dengan roti canai diberikan kedudukan di tangga ke-12..

Related posts

Leave a Comment