Kehadiran pemimpin UMNO, BN sejarah baharu DAP

PUTRAJAYA 10 Sept. –  Kehadiran Pengerusi Barisan Nasional (BN) merangkap Presiden UMNO,  Dr Ahmad Zahid Hamidi pada Persidangan Parti DAP 2023 hari ini sebagai sejarah baharu kepada parti itu serta politik Malaysia.

Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke, berkata kehadiran pemimpin UMNO dan BN itu juga, turut mencipta sejarah tersendiri kepada perjalanan persidangan sejak parti itu diasaskan pada Oktober 1965.

“Ini merupakan rekod baharu persidangan, sebab kali pertama dihadiri oleh UMNO. Ini adalah Presiden UMNO pertama yang hadir,” katanya menyampaikan ucapan dasar pada Persidangan Parti DAP 2023 hari ini.

Untuk rekod katanya, persidangan DAP sebelum ini hanya pernah dihadiri oleh bekas Presiden UMNO iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Sebelum ini ada, tapi bekas Presiden UMNO yang hadir. Tapi beliau bukan ahli UMNO ketika itu. Dalam sidang medianya, beliau sebut dia kata ‘saya terkejut, saya terperanjat’ sebab dia kata DAP sudah ubah persepsinya.

“(Dr Mahathir sebut) ‘saya tak sangka pemimpin DAP berucap dalam Bahasa Melayu. Dia sebut lagi, saya lagi terperanjat saya bersama mereka nyanyi lagu DAP yang liriknya Bahasa Melayu. Saya harap bekas Presiden UMNO itu tidak lupa sebab dia memang mudah lupa,” katanya.

Dalam pada itu beliau menegaskan, DAP sama sekali tidak pernah memusuhi mana-mana orang Melayu serta kaum lain.

“Datuk Seri (Ahmad Zahid) datang sini, lihat sendiri, ..adakah kita ini musuh kepada Melayu? jawapannya tidak. Kita bukan musuh kepada Melayu atau mana-mana kaum,” katanya.

Kehadiran Timbalan Perdana Menteri ke persidangan itu adalah sebagai tetamu kehormat susulan penubuhan Kerajaan Perpaduan pasca Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Beliau hadir bersama Setiausaha Agung BN,  Dr Zambry Abdul Kadir dan Setiausaha Agung UMNO,  Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Related posts

Leave a Comment