Hari mengundi di Pulai, Simpang Jeram

JOHOR BAHRU 9 Sept. – Mulai pukul 8 pagi ini, sebanyak 165,509 pemilih berdaftar akan memilih wakil rakyat baharu Parlimen Pulai dan 40,301 pengundi lagi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Simpang Jeram, bagi menggantikan penyandang kedua-dua kerusi, Allahyarham Salahuddin Ayub.

Kedua-dua kerusi menyaksikan saingan tiga penjuru di antara calon Pakatan Harapan (PH) yang mempertaruhkan wakil Amanah, Perikatan Nasional (PN) melalui calon Bersatu dan Pas serta calon Bebas.

Sebanyak 61 pusat mengundi akan dibuka membabitkan 47 pusat mengundi dengan 294 saluran di Parlimen Pulai, manakala 14 pusat mengundi membabitkan 68 saluran di DUN Simpang Jeram, sehingga jam 6 petang.

Terdahulu pada Selasa lalu, seramai 927 pengundi awal membabitkan pegawai dan anggota polis selesai menunaikan tanggungjawab masing-masing bagi Parlimen Pulai, manakala tiada pengundi awal di Simpang Jeram.

Pada PRK Parlimen Pulai, calon PH, Suhaizan Kaiat berdepan saingan tiga penjuru menentang calon PN, Zulkifli Jaafar dan Samsudin Mohamad Fauzi yang akan bertanding sebagai calon Bebas.

Di DUN Simpang Jeram pula, calon PH, Nazri Abd Rahman sebagai calon sementara PN diwakili pakar bedah, Dr Mazri Yahya manakala S Jegananthan mewakili Bebas.

Pada PRU-15, Allahyarham Salahuddin yang memperoleh 64,900 undi di kerusi Parlimen Pulai menang dengan majoriti undi 33,174, manakala bagi DUN Simpang Jeram, beliau mendapat 8,749 undi dengan majoriti undi sebanyak 2,399 undi.

Sementara itu, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) meramalkan keadaan cuaca hujan di sebelah pagi di kedua-dua kawasan, manakala ribut petir pada waktu petang.

 

Related posts

Leave a Comment