Agong rasmi Kompleks Maahad Tahfiz Turath

KUANTAN 21 Okt – Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan merasmikan Kompleks Maahad Tahfiz Turath Negeri Pahang (MTTNP) di sini hari ini.

Kompleks MTTNP yang terletak di perkampungan Balok Baru di sini, mula beroperasi pada 2020 dan kini mempunyai 102 pelajar tingkatan satu hingga tiga.

Bangunan MTTNP yang dahulunya sebuah pusat peranginan telah diambil alih oleh PKPP pada 2015, sebelum dibangunkan secara kolaborasi pintar bersama Yayasan Pahang (YP).

Menurut kenyataan Istana Negara hari ini! Seri Paduka diiringi anakanda Tengku Panglima Raja Kolonel Tengku Amir Nasser Ibrahim Shah dan Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah.

MTTNP yang mempunyai visi untuk melahirkan ulama yang menguasai ilmu Turath memfokuskan pengajian kitab kuning atau kitab klasik yang ditulis oleh ulama seperti Imam Syafi’e, Imam Nawawi dan Imam Al-Ghazali meliputi pengajian Kitab Feqah, Aqidah, Tasauf dan Bahasa Arab.

Kaedah pembelajaran di maahad tahfiz itu diberi nafas baharu menggunakan pendekatan moden namun masih mengekalkan ciri-ciri tradisional dalam sanad keilmuan, tarbiah dan adab dalam sistem pengajiannya.

Selain pengajian kitab Turath, pelajar juga disasarkan menghafaz 30 juzuk al-Quran serta cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) melalui subjek akademik seperti Sains, Matematik , Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu.

Related posts

Leave a Comment