Penderma darah wira negara

PERDANA Menteri Muhyiddin Yassin merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang menganjurkan kempen derma darah dan menyifatkan penderma darah sebagai wira negara kerana pengorbanan mereka untuk tampil menderma darah secara sukarela membantu menyelamatkan nyawa pesakit.

Katanya, melalui kempen-kempen ini, masyarakat berpeluang untuk menderma darah berdekatan dengan komuniti setempat mereka dan ini lebih memudahkan.

Beliau berkata pengorbanan masa dan tenaga penderma darah, yang tampil saban hari juga dapat dilihat semasa negara berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) bagi melawan Covid-19.

Perdana Menteri berkata demikian dalam video ucapan sempena Hari Penderma Darah Sedunia Peringkat Kebangsaan bertemakan ‘Darah yang Selamat Menyelamatkan Nyawa’ dan ‘Derma Darah Demi Kesihatan Sejagat’, di laman sosial Facebook beliau hari ini, 14 Jun 2020.

Fokus tema pada tahun ini menjurus kepada sumbangan setiap penderma darah dalam membantu menyelamatkan nyawa pesakit, dan seterusnya meningkatkan tahap kesihatan komuniti setempat.

Perdana Menteri berkata dalam situasi negara yang baru memasuki fasa pemulihan wabak Covid-19, normal kehidupan yang baharu perlu terus dilaksanakan untuk meraikan hari penderma darah pada tahun ini.

“Saya yakin semua platform media sosial akan dimanfaatkan dengan makluman berguna bagi meraikan para penderma darah serta menyemarakkan kesedaran menderma darah,” katanya.

Muhyiddin turut meminta masyarakat meneruskan sokongan padu kepada Pusat Darah Negara dan Tabung-tabung darah di seluruh negara.

Beliau mengajak semua rakyat Malaysia, terutama yang masih belum menderma darah, memulakan langkah pertama menjadikan amalan menderma darah secara berkala sebagai budaya gaya hidup sihat.

Related posts

Leave a Comment