Pemandu, penumpang pilih teksi atau Grab?

SYUKURLAH janji kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk melihat semula operasi aplikasi e-hailing seperti Grab sudah ditunaikan. Langkah itu adalah bagi membela nasib pemandu teksi dan kereta sewa. Menyelak kembali kemelut teksi dan Grab ini, e-hailing bukanlah isu baharu yang terlalu besar, samalah seperti kisah kasut ‘putih hitam’ dan SPAD menjadi APAD. Apa yang menjadi masalah apabila pemandu teksi mendakwa Grab merugikan mereka. Kerugian itu pula bukan semata-mata disebabkan e-hailing. Sebenarnya ramai juga pemandu teksi menggunakan e-hailing dan ramai juga yang beralih sebagai pemandu Grab. Isu yang timbul adalah berkaitan pilihan pengguna yang mahu tambang lebih murah, kenderaan selesa, perkhidmatan cekap dan cepat serta tidak berlaku ‘pilih kasih’ ketika mengambil penumpang. Pilihan inilah yang ditawarkan oleh pemandu Grab yang dikatakan menjadi ‘ancaman’ kepada pemandu teksi.

Sebelum ini di Langkawi, Tun Dr. Mahathir Mohamad dilaporkan sebagai berkata: “Grab merugikan pemandu teksi biasa, perkara ini akan dikaji supaya servis teksi yang adil kepada semua pihak, ini akan dilakukan apabila kita ambil alih kerajaan nanti.” Janji itu kini ditunaikan. Mulai 12 Julai lalu, perkhidmatan e-hailing dikawal selia melalui Akta Pengangkutan Awam Darat (Pindaan) 2017 dan Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) (Pindaan) 2017.

Syarikat e-hailing wajib berdaftar dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Empat syarat utama juga perlu dipatuhi yang meliputi kelayakan permohonan lesen, kenderaan, kelayakan pemandu dan syarat operasi. Tempoh moratorium selama setahun dari tarikh kuat kuasa akan diberikan bagi memenuhi semua syarat yang ditetapkan bagi mendapatkan Lesen Perniagaan pengantaraan. Sistem e-hailing yang melibatkan 10 syarikat juga perlu berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) atau Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM). Syarat kenderaan pula terbuka kepada semua jenama yang mempunyai sekurang-kurangnya taraf tiga bintang tahap piawaian program Penilaian Kereta Baharu Asia Tenggara (ASEAN CAP) atau setara dengannya dan menjalani pemeriksaan berkala di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) sekali setahun apabila kenderaan didaftarkan itu melebihi usia tiga tahun dari tarikh pendaftaran di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Pemandu juga antara lain perlu memperoleh Lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV), melakukan saringan rekod jenayah dan pemeriksaan kesihatan, sama seperti pemandu teksi.

Adakah dengan syarat-syarat baharu yang ‘menaik taraf’ pemandu akan menyebabkan tambang Grab meningkat? Atau kadar tambang teksi dikaji semula supaya selaras dengan Grab? Ketika ini, tambang yang ditawarkan oleh Grab lebih murah. Sesuai dengan hasrat memberi pilihan kepada penumpang, Grab juga menggalakkan pengguna meninggalkan kenderaan mereka di rumah dan memilih pengangkutan itu sama ada untuk ke tempat kerja atau stesen pengangkutan awam seperti LRT, MRT, Monorel atau Komuter. Grab juga menyediakan pilihan kepada mereka yang mungkin sebelum ini melakukan pelbagai pekerjaan untuk menambah pendapatan sama ada sebagai peniaga di pasar malam, penjual burger, memandu teksi dan pelbagai lagi. Disebabkan pemandu teksi perlu memenuhi
pelbagai syarat dan dikenakan kadar sewa teksi yang tinggi, kebanyakannya tidak mampu ber­buat demikian. Pilihan atau pe­luang yang ada hanyalah Grab. Bagi yang bekerja, mereka boleh menggunakan kereta mereka itu untuk membawa penumpang ke tempat kerja dan mencari wang tambahan selepas waktu pejabat atau ketika dalam perjalanan pu­lang ke rumah. Akhirnya Grab menjadi salah satu sumber pen­ dapatan kepada rakyat walaupun hasilnya tidaklah seperti yang digembar-gemburkan.

Pelbagai pandangan diberi ber­ikutan peraturan baharu yang melibatkan Grab. Tetapi kesim­pulannya Selak mendapat jawa­pan daripada seorang pemandu Grab yang sebelum ini berpengalaman membawa teksi. Ka­tanya, dengan syarat yang sama dengan pemandu teksi, adalah lebih baik dia kembali membawa teksi. Terdapat beberapa alasan yang mewajarkan pendirian pe­mandu itu. Isu pertama adalah tambang. Ketika penumpang menikmati tambang yang ren­dah, pemandu dibebani dengan pemotongan komisen tambang sebanyak 20 hingga 25 peratus berbanding teksi bermeter 10 per­atus. Bagi teksi yang mengambil penumpang tanpa aplikasi atau mengikut meter akan mendapat hasil tambang sepenuhnya. Ba­yangkan berapa baki yang ting­gal kepada pemandu Grab jika tambang dikenakan hanya RM6? Bagaimana kerajaan mahu memberi keadilan kepada pemandu teksi dan Grab?

Timbul persoalan sama ada se­lepas peraturan baharu ini, Grab akan terus menawarkan promosi sehingga sanggup menawarkan tambang serendah RM1 bagi 5 kilo­ meter pertama? Adakah caj tambahan akan dikenakan kepada pe­ numpang selepas 12 tengah malam sehingga 6 pagi seperti dikenakan teksi bermeter? Selama ini Grab tidak mengenakan caj tambahan 50 peratus selepas te­ngah malam. Grab juga layak untuk mendapat potongan tol sebanyak 50 pera­tus tetapi apakah kaedah yang hendak digunakan? Sistem rating yang digunakan oleh Grab juga perlu dilihat semula kerana sela­ma ini jika pemandu memperoleh rating rendah, mereka berhada­ pandengan masalah!

Diharapkan peraturan baharu ini akan membuka ruang kepada pemandu teksi keseluruhan­nya untuk bersaing secara sihat. Pengguna atau penumpang tidak mahu lagi mendengar pemandu enggan menggunakan meter atas alasan jalan sesak, jarak perjala­nan dekat atau enggan mengam­bil penumpang tanpa alasan.

Ringkasnya, tidak ada lagi ‘penipuan­ tambang’ melalui e-hailing kerana kadar tambang sudah dipamer melalui aplikasi. Pastikan juga teksi dalam ‘ke­adaan bersih’ dan selesa seperti yang dirasai pengguna Grab. Pe­mandu teksi bermeter (tidak se­mua) perlu mengubah sikap lebih mesra pengguna. Ada sesetengah pemandu yang sama ada dengan sengaja atau sebaliknya ‘tidak tahu laluan’ sehingga kadar tam­bang meningkat. Alasan tidak tahu lokasi tidak boleh diterima sekiranya memanfaatkan aplikasi Waze atau Google Maps.

Tidak dinafikan ramai pe­mandu yang baik, jujur dan be­nar-benar bekerja. Malangnya. disebabkan ‘nila setitik rosak susu sebelanga’, pengguna me­nyampah untuk memilih teksi di lokasi tertentu kerana apabila pintu teksi dibuka dan diberitahu lokasi, pemandu akan mengge­ lengkan kepala atau meletak harga. Ingatlah me­lalui e-hailing, jarak tidak lagi menjadi pilihan. Pe­mandu tidak boleh menolak desti­nasi penumpang. Kita lihat sejauh mana perkembangan peraturan baharu ini. Adakah pemandu Grab terpaksa ‘menarik diri’ dan me­lakukan kerja lain untuk mencari sumber pendapatan tambahan atau berubah sebagai pemandu teksi yang mungkin berhadapan dengan­ masalah­ lain pula. Begitu juga dengan pilihan pengguna. Mereka diberi peluang sama ada untuk memilih Grab yang mena­warkan pelbagai jenis kenderaan termasuk kereta mewah atau Grab Teksi yang biasanya menawarkan kereta Proton, Waja atau Perdana.

UMA300718008C#

Related posts

Leave a Comment