Masjid, surau beri perhatian SOP Covid-19

PUTRAJAYA: Seluruh pengurusan masjid dan surau di negara ini dinasihatkan agar menitikberatkan semula prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 susulan kes jangkitannya yang semakin meningkat sejak akhir-akhir ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Naim Mokhtar berkata, langkah-langkah pencegahan lebih awal perlu dilakukan.

Justeru, para jemaah masjid dan surau dinasihatkan memakai pelitup muka khususnya bagi mereka yang bergejala dan juga berisiko tinggi seperti warga emas, individu dengan penyakit kronik dan ibu mengandung.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, langkah berwaspada itu selaras dengan saranan Islam agar perkara yang boleh membawa kemudaratan hendaklah dielakkan serta memastikan tempat perkumpulan ramai umat Islam mengambil tindakan pencegahan awal jangkitan.

Dr Mohd Naim berkata, susulan itu, pihaknya melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan bekerjasama dengan Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) untuk mengambil langkah proaktif dalam ruang lingkup hal ehwal agama bagi menghadapi wabak itu.

Beliau juga menasihatkan seluruh lapisan masyarakat mengambil langkah berhati-hati dalam menjaga kesihatan diri dan keluarga agar terhindar daripada wabak Covid-19.

“Umat Islam juga disarankan berhati-hati setiap masa dan sentiasa berdoa serta bermunajat agar wabak ini dapat dihindari,” katanya.

(Foto hiasan)

Related posts

Leave a Comment