PM Malaysia, Singapura sentuh Batu Puteh, isu bekalan air

SINGAPURA 30 Okt. – Malaysia berpendirian bahawa isu berkaitan Batu Puteh boleh diselesaikan dengan penglibatan langsung Peguam Negara (AG) Malaysia dan Singapura dalam rundingan, kata Anwar Ibrahim.

Perdana Menteri yang menghadiri sesi Pemukiman Pemimpin Singapura-Malaysia ke-10 berkata, Malaysia dan Singapura wajar membuktikan bagaimana dua rakan hebat boleh mencuba dan menyelesaikannya dalam situasi menang-menang.

Bercakap pada sidang media bersama rakan sejawatannya dari Singapura Lee Hsien Loong di sini, Anwar berkata usaha itu perlu dilakukan walaupun kedua-dua pihak telah membincangkannya sejak 12 bulan lepas.

Menurut kenyataan bersama yang dikeluarkan selepas pemukiman itu, kedua-dua pemimpin kini menunggu Mesyuarat Pertama Jawatankuasa Teknikal Bersama Malaysia-Singapura (MSJTC) mengenai Pelaksanaan Penghakiman Mahkamah Keadilan Antarabangsa ke atas Batu Puteh (Pedra Branca), Middle Rocks dan South Ledge dan Jawatankuasa Penentu Sempadan (CBD).

Ini selaras dengan Perjanjian antara Menteri Luar Singapura dan Malaysia pada 14 Mac 2019 (Mesyuarat Bersama MSJTC dan CBD Pertama) untuk menyelesaikan isu persempadanan sempadan maritim dua hala yang belum selesai.

Menurut kenyataan itu, kedua-dua pemimpin mengambil maklum mengenai kemajuan baik yang dicapai pada Mesyuarat Pertama Kumpulan Kerja Teknikal mengenai Perjanjian antara Malaysia dan Singapura dalam Menetapkan Sempadan Perairan Wilayah dengan Tepat.

Ini selaras dengan Perjanjian Negeri Selat dan Perairan Wilayah Johor 1927 (Perjanjian 1995), yang berlangsung pada Jun 2023.

Kedua-dua pemimpin juga berharap untuk mengadakan Mesyuarat Kedua Kumpulan Kerja Teknikal untuk menentukan lokasi sebenar titik sempadan antarabangsa menurut Perjanjian 1995.

Menyentuh mengenai isu bekalan air yang telah lama tertunggak, Anwar berkata pendirian Malaysia adalah jelas, iaitu perlu menghormati komitmen bekalan air dari Johor ke Singapura.

“Kita perlu bekerjasama untuk memastikan Johor akan dapat meningkatkan kapasiti melalui sungai Johor untuk memenuhi keperluan Johor dan Singapura.

“Saya rasa daripada hanya menumpukan kepada mekanisme harga, kita patut melihat kepada kemungkinan Singapura menyertai usaha bersama…satu kajian yang boleh dilaksanakan segera dan juga dari segi pengurusan sungai Johor dengan negeri Johor,” katanya.

Menurut kenyataan bersama yang dikeluarkan itu, kedua-dua pemimpin mengesahkan komitmen mereka seperti yang diperuntukkan dalam Perjanjian Air Sungai Johor 1962 (62WA).

Kedua-dua pemimpin bersetuju membentuk semula Jawatankuasa Teknikal Bersama bagi menyambung perbincangan mengenai usaha melindungi kualiti air, selain meningkatkan hasil Sungai Johor, bagi memastikan bekalan air mampan seperti yang termaktub dalam 62WA.

Mereka juga sepakat supaya kedua-dua negara menyambung semula perbincangan mengenai harga air mentah dan terawat, tanpa menjejaskan kedudukan masing-masing yang lama telah dibuat mengenai hak untuk menyemak semula harga berdasarkan 62RW.

Anwar dan Lee turut merakamkan penghargaan kepada pihak berkuasa perairan Singapura dan Johor atas kerjasama erat yang berterusan berhubung kait isu air.

Kedua-dua pemimpin juga menggalakkan pihak berkuasa air supaya mengekalkan hubungan kerja cemerlang mereka selain mengharapkan lebih banyak bidang kerjasama diwujudkan antara kedua-dua negara.

Mengenai isu ruang udara, Anwar berkata beberapa persetujuan mengenai parameter rundingan telah dipersetujui yang menggambarkan “pencapaian luar biasa dalam hubungan dua hala”.

Kedua-dua pemimpin antara lain bersetuju untuk mengkaji semula pengaturan delegasi bagi menyediakan perkhidmatan trafik udara di Selatan Semenanjung Malaysia.

Ini disyorkan dan diluluskan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) pada tahun 1973 dan dilaksanakan melalui Surat Perjanjian Operasi antara Kuala Lumpur dan Pusat Kawalan Kawasan Singapura mengenai Ketibaan, Berlepas dan Penerbangan Singapura 1974.

Semakan ini hendaklah mengikut keperluan ICAO dalam pengurusan trafik udara yang selamat dan cekap serta menampung keperluan operasi semasa kedua-dua negara dan akan datang.

Kedua-dua pemimpin menugaskan Menteri Pengangkutan masing-masing untuk berbincang dan bersetuju mengenai satu set prinsip dan hasil untuk membantu kedua-dua pihak berkuasa penerbangan awam bergerak secepat mungkin.

Related posts

Leave a Comment