Pengundi Pas dinasihat sokong BN

KUALA TERENGGANU 31 Okt. – Bekas Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menasihatkan pengundi Pas memilih calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), 19 November ini.

Beliau berkata, Perikatan Nasional (PN) yang disertai Pas, Bersatu dan Gerakan tidak mampu menyekat kemaraan Pakatan Harapan (PH) dalam usaha gabungan itu menerajui kepemimpinan negara.

Justeru, penyandang kerusi Parlimen Kuala Nerus itu menggesa pengundi Pas mengundi calon BN bagi mengelak kemudaratan lebih serius apabila ‘membenarkan’ PH berada di tampuk pemerintahan negara.

Ketika berucap pada majlis bersama jentera BN Parlimen Kuala Nerus, di Seberang Takir, di sini, semalam, beliau berkata, adalah wajib menghalang PH daripada menguasai tampuk pimpinan negara.

Mohd Khairuddin yang juga bekas Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi berkata Pas tidak bersedia untuk berpakat dengan UMNO sedangkan matlamat bersama kedua-dua parti itu adalah untuk menyekat kemenangan PH.

“Menghalang mudarat PH adalah wajib dan mudarat itu mestilah dihilangkan dengan muafakat antara Pas dan UMNO yang besar sokongannya.

“UMNO kini mempunyai keahlian seramai 3.4 juta dan jika dicampur dengan ahli Pas seramai satu juta menjadikan keseluruhan sebanyak 4.4 juta orang, ” katanya.

Mohd Khairuddin berkata jika satu juta ahli Pas tidak menyokong BN, UMNO masih dilihat mampu memenangi kerusi Parlimen dan menguasai kepemimpinan negara, tetapi 3.4 juta ahli parti itu mesti mengundi calon BN.

Katanya, PN yang tidak mempunyai jentera walaupun Pas yang juga parti gabungan parti itu mempunyai satu juta ahli masih tidak mampu untuk menghalang kemaraan PH.

“Pada pandangan saya orang Pas kekal dengan parti itu, tetapi keluar dan mengundi BN. Pimpinan Pas boleh kekalkan istiqamah dengan parti itu, tetapi pada PRU nanti mereka diminta mengundi BN untuk halang mudarat PH,” katanya.

Related posts

Leave a Comment